Icon

Seneste blogindlæg

På vores blog finder du gratis guides, tips og råd til at vækste din forretning online.

5 tips til bedre webtekster, som alle kan lære

Du ved det allerede. Tekster på nettet er vigtige. Både for brugeren og for Google. De skal hurtigt formidle et tydeligt budskab, de skal være korrekte, sælgende, relevante, fængende og meget andet. Selv om tekstforfatning er et svært håndværk, kan du blive en bedre tekstforfatter med få midler. Vi har samlet 5 tips, der med garanti styrker dine webtekster.

1) Forstå situationen og besvar spørgsmål

Overvej, hvilken situation den potentielle kunde er i - og kom ham/hende i forkøbet. Gerne ved at besvare vigtige spørgsmål som: Hvad får jeg ud af det? Hvordan fungerer det? Hvad er de samlede udgifter i forhold til alternativer og udbyttet? Tænk i personaer, situationer og mulige indvendinger/spørgsmål og ikke mindst, hvad brugerne søger efter på Google. Start gerne med at finde ud af, hvad der bliver søgt på - og opstil en række spørgsmål, en potentiel kunde vil have svar på.

Tip: Du kan bruge Googles Keyword Planner eller Google Trends for at udforske, hvad der bliver søgt på.

2) Overskrifter er obligatoriske!

Fire gange så mange læser overskriften i forhold til brødteksten. De er afgørende uanset tekstformat. Overskriften er maddingen på din fiskestang: Uundværlig, hvis du vil fange noget. Derfor skal overskriften være lokkende, relevant, præcis. Lav gerne flere udgaver og udvælg den bedste. Du kan i overskriften også bruge spørgsmål, påstande - og overskriften behøver ikke være det første, du skriver. Vend gerne tilbage til overskriften, når teksten er ved at være skrevet.

Tip: I Google Chrome kan du se, hvordan søgemaskinerne læser din tekst ved at højreklikke og vælge 'Vis detaljer om elementet'

3) Få styr på sproget - eller få hjælp til det

Det er de færreste af os, der er gode tekstforfattere. Men hvis du kan stille spørgsmål og har en idé om opbygningen af din tekst, er du nået rigtig langt. Så kan du få en sprognørd til at læse teksten igennem til sidst. Sprog- og stavefejl forstyrrer, det svækker troværdigheden og er generelt bare sjusket - så læs gerne din tekst igennem et par gange, inden du lægger den online.

4) Skriv kort og præcist

Situationen og budskabet er med til at bestemme, hvor lang teksten skal være. En tommelfingerregel er: Jo kortere, desto bedre. De fleste online tekster får ikke mange sekunders opmærksomhed, så du skal forklare dig kortfattet og præcist. Se kritisk på hver sætning - og hvorfor den skal med. Gør teksten mere overskuelig ved at lave flere og kortere afsnit med overskrifter. Punktopstillinger, citater og billedtekster fænger og er lettere at skanne hurtigt (det er typisk disse, der bliver set først).

5) Glem ikke de bagvedliggende metatekster

Husk og så at tænke punkt 2 ind i teksten, når du søgemaskineoptimerer teksten. Sørg for, at forskellige varianter af dine nøgleord er med i teksten. Det er også meget vigtigt at være opmærksom på, hvordan søgemaskinernes robotter læser din tekst. Derfor skal du også udfylde metatekster og de bagvedliggende, tekniske tekstfelter. Husk også, at det første tekst i koden typisk vægter højere for f.eks. Google, ligesom det er godt at have nøgleord med i overskrifter med de forskellige H-tags.

Tip: Brug evt. værktøjer som Screaming Frog SEO Spider eller Google Search Console til at udforske den tekniske del af teksten og siderne.
 

Severin Hygum
af Severin Hygum Online marketing