Blog

På vores blog finder du gratis guides, tips og råd til at vækste din forretning online.

6 simple tips til overskrifter, der trækker opmærksomhed og trafik

Overskriften er indiskutabelt det vigtigste element i din tekst. For hvis din overskrift ikke formår at vække interesse hos modtageren, kan resten af din tekst være nok så god – den bliver bare ikke læst.

 

Et gammelt råd, jeg husker helt tilbage fra folkeskolen, er, at en overskrift skal være ”æggende, vækkende og dækkende”. Den regel holder i allerhøjeste grad stadigvæk i dag.

Æggende - den skal lokke læseren.
Vækkende - den skal vække interesse.
Dækkende - den skal være sigende for teksten som helhed.

Men hvordan formår du at inkorporere alle dele? Her er seks råd, der hjælper dig godt på vej til en god overskrift, som vækker opmærksomheden hos læseren og skaber trafik til dit site.  
 

1) Lav to overskrifter – én til dig selv og én til læseren

Det er en god idé, at du opererer med to overskrifter. Lad den første overskrift fungere som din egen rettesnor, mens du udformer teksten, mens den anden, endelige overskrift laves som det allersidste.   

Når du skriver onlinetekster, er det vigtigt, at din overskrift indeholder nøgleord, således at søgemaskiner registrerer din tekst.

2) Skriv direkte til læseren

Det er essentielt, at du positionerer dig i et 1:1-forhold til din læser. Det betyder, at du henvender dig direkte til læseren med brug af eksempelvist ”du”, ”dig” og ”vi” i stedet for ”man” og ”jer”. På den måde kommer du i øjnehøjde med din læser, og overskriften, samt teksten som helhed, fremstår mere vedrørende og relevant.

3) Henvend dig til en specifik målgruppe

Ved at adressere din overskrift til en specifik målgruppe og/eller behov, fremstår den mere rettet mod en specifik læser. På den måde er der væsentlig større mulighed for, at resten af din tekst bliver læst.

Eksempel: ”Til dig, der overvejer at købe et medlemskort til fitness”.

Overskriften er funktionel, fordi den henvender sig specifikt til læseren, der netop måtte overveje at starte i fitness. Samtidig er den let og hurtig at afkode.

4) Få læseren til at stoppe op

Et andet kneb, der i visse situationer kan gøre en god overskrift, er brugen af faresignaler.

Eksempel: ”Stop! Pas godt og grundigt på, inden du bestiller årets sommerferie på nettet”.

Det ligger implicit i overskriften, at teksten dækker over informationer, der kan hjælpe læseren til at undgå noget faretruende i forbindelse med bestillingen af en sommerferie på nettet. Derfor vil overskriften fremstå relevant de, der netop overvejer at bestille årets sommerferie online.

5) Stil retoriske spørgsmål, der kalder på et rungende ”ja!”

Eksempel: ”Vil du øge trafikken på din hjemmeside med 35%?”

Overskrifter som ovenstående er velfungerende, fordi de indikerer, at teksten tilbyder noget, læseren har en naturlig interesse i. Retoriske spørgsmål i overskrifter kan dog også overgøres, og det er vigtigt, at teksten faktisk har en løsning til, hvordan du eksempelvis øger trafikken på sin hjemmeside med 35%.

6) Sikre skabeloner

Visse overskrifter virker bare. Her er et par eksempler på skabeloner, der næsten altid gør tricket:

”Guide: Sådan får du…”

”7 perfekte…”, ”7 ting, du ikke vidst om…”, ”7 farlige faldgrupper, du…” osv.  

Lister lokker, og guides er altid gode. Læseren ved nemlig, at teksten er overskuelig og let at navigere i, og tit har vi ikke tid eller lyst til at læse en længere smøre, når vi søger svar på noget specifikt her og nu. Ved at guide step-by-sted eller liste 7 faldgrupper ved eksempelvis afbudsrejser kan læseren ’hoppe’ i teksten og hurtigt afkode, om den har relevans. 

Kasper Laursen
Af Kasper Laursen