Icon

Seneste blogindlæg

På vores blog finder du gratis guides, tips og råd til at vækste din forretning online.

Guide: Lær at mestre content marketing på få minutter

Mange mener, at traditionel markedsførings taber værdi minut for minut, mens content marketing, også kaldt indholdsmarkedsføring, vinder mere og mere terræn. Men hvordan bliver du rigtig god i et felt, der har utroligt mange aktører? Her er et par essentielle tips, du bør have for øje, inden du kaster dig over content marketing. 

Definér din målgruppe

Internetbrugere er en meget broget masse. Derfor er det væsentligt, at du allerede inden dit første indlæg overvejer, hvem du primært forsøger at ramme. Desto mere specifik en målgruppe, desto bedre.

Et skridt på vejen kan være at starte med at formulere en ”about”-side for din blog. Her kan du kort forklare bloggens formål, hvilket du også kan bruge som egen rettesnor undervejs i dit arbejde.

Originalitet er vejen frem

Inden for blogkulturen er der en masse såkaldte ”rebloggers”, der agerer videreformidlere af populært materiale. Sådan kommer du ikke langt. Både læserne og søgemaskinerne vil have unikt indhold. Det er derfor væsentligt, at du tager egne standpunkter og afprøver egne idéer – hvem ved, måske er det dig, der en dag bliver reblogged.    

Ligesom børn kæmmer bøger for mængden af billeder, er det ligeledes vigtigt, at dine indlæg indeholder andet end tekst.

Hav flow i dine indlæg

Det nytter ikke meget, hvis du den ene måned pumper indlæg afsted og i de efterfølgende to er helt passiv. Sørg for at have nogenlunde flow i dine indlæg, så dine læsere har grund til at vende tilbage til din blog. Hvis du eksempelvis har meget tid i én måned og ikke meget i den næste, kan du altid gemme nogle indlæg på ’lager’, så du i travle tider kan poste allerede skrevet stof.

Vær tro mod din skrivestil

Værdien af at kunne sætte de helt rigtige kommaer i forbindelse med content marketing kan diskuteres, men vigtigere er det, at du er konsistent i din måde at skrive på – både grammatisk og på udtrykssiden.

 Tænk altid over om det indhold, du producerer, også er relevant en uge efter, det er publiceret.

Lav liste med nøgleord 

Det kan være en rigtig god idé at lave en liste med ord, du gerne vil bruge hyppigt. Tænk over, hvilke søgeord du gerne vil hitte med på Google og brug dem hyppigt. Forsøg ligeledes at inkludere flest mulige nøgleord i dine overskrifter. Således er der større sandsynlighed for, at søgemaskinerne registrerer dem.  

Lad nyheder være nyheder – skriv ”evergreens”

Der er det med nyheder, at de forældes. Nyttige tips har på den anden side typisk mere eller mindre ubegrænset levetid. Tænk derfor altid over om det indhold, du producerer, også er relevant en uge efter, det er publiceret.

Sørg for at have nogenlunde flow i dine indlæg, så dine læsere har grund til at vende tilbage til din blog.

Undersøg dine konkurrenter

Bliver vi i eksemplet med den innovative elektronikblog, kan det være formålstjenstligt at foretage en søgning på eksempelvis ”innovativ elektronik” på Google. Således kan du undersøge nærmere, hvem der er ’store’ inden for dit emne, og hvordan du kan skille dig ud fra øvrige blogs.

Brug andet end bogstaver

Ligesom børn kæmmer bøger for mængden af billeder, er det ligeledes vigtigt, at dine indlæg indeholder andet end tekst. Gør derfor livligt brug af billeder, fremhævede tekstbidder, videoer og så videre.

Helt overordnet er også det væsentligt, at din tekst har luft mellem forskellige afsnit og indeholder flere underoverskrifter – lidt a la artikelformen. Det skaber overblik, og læseren har lettere ved at springe i teksten.

Google Analytics

Google Analytics er et yderst væsentligt redskab til at finde ud af, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør på din blog. Du må ikke lade statistikken over, hvordan dit indhold performer blive altoverskyggende for din blogs generelle fokus, men du bliver nødt til at holde øje med, hvad der virker, og hvad der falder igennem. 

 

Kasper Laursen
af Kasper Laursen Tekstforfatter