Icon

Seneste blogindlæg

På vores blog finder du gratis guides, tips og råd til at vækste din forretning online.

Hvordan skal du forholde dig til AdWords' stigende klikpriser?

Særligt siden slutningen af 2014 har der været en tendens til, at klikpriserne i AdWords stiger. Derfor er det mere end nogenside nødvendigt at forsøge at regne på, hvad du får ud af dine annoncekroner på den populære søgemaskine. Vi har samlet vores råd til, hvad du skal gøre.

NB: Vores forslag tager udgangspunkt i, at du har optimeret dine kampagner og landesider - men stadig oplever høje klikpriser.

1) Dan dig et overblik over udgifterne

Første trin er relativ simpelt. Du bør se på, hvor meget du bruger hhv. månedligt og årligt, da mange har sæsonudsving i budgettet. Tag et kig i Google AdWords og/eller kig på regningerne fra dit webbureau. I AdWords kan du i øvrigt se udviklingen i klikpriser, hvis du klikker 'Vis graf' og ser på Gns. CPC (gennemsnitlig klikpris) i en længere periode. Når du har et overblik over udgifterne, er det tid til at se på, hvad du får af trafik og konverteringer. En konvertering er typisk et salg i en webshop eller en henvendelse.

2) Find trafik- og konverteringstal

Næste step kan du delvist se i Google AdWords - men vi anbefaler at bruge Google Analytics til denne del, da du får meget mere info og en bedre indsigt her. Under 'Anskaffelse' (Aqcuisition, hvis det er på engelsk) klikker du på al din trafik og vælger Kilde/medium. Vælg den ønskede periode og se, hvor mange besøg og hvor mange konverteringer, du har fået fra AdWords i perioden. AdWords er listet her som google / cpc.

3) Hvor meget er en konvertering værd for dig?

Nu kommer den første, spændende del. Den er især spændende, hvis du har sat konverteringssporing op - og det har du selvfølgelig. Du skal nemlig nu prøve at finde ud af, hvad en konvertering er værd for dig. Og det er ganske forskelligt afhængigt af, hvad du sælger. Det vi gerne vil finde er omsætningen og dækningsbidraget per konvertering. Sælger du f.eks. gardiner i en webshop, der det relativt let at finde gennemsnitsomsætningen og dækningsbidraget. Sælger du foredrag, skal du først finde ud af, hvor mange konverteringer, altså henvendelser, der bliver til salg.

4) Sådan udregner du dækningsbidraget

Det er nu, magien opstår. Lad os antage, at du sælger foredrag. Du kan i AdWords se, at klikprisen er oppe på 30 kr. og du har 300 besøg i den valgte periode. Dvs. en udgift på kr. 9.000. Med en konverteringsrate på 1 % giver det 3 konverteringer. Bliver to tredjedele af dine henvendelser til kunder, svarer det altså til en udgift på kr. 4.500 per kunde. Prisen for et foredrag kunne f.eks. være kr. 20.000 med et dækningsbidrag på kr. 15.000. Efter udgiften til AdWords er fratrukket, giver det altså et overskud på kr. 10.500. Trods en høj klikpris er AdWords ergo en god forretning i dette tilfælde.

5) Husk at medregne øvrige konverteringer

Det er vigtigt at have for øje, at dette kun er den omsætning, der umiddelbart er målbar. Telefonopkald, mails mv. er ikke medregnet. Den største meromsætning er den langsigtede værdi, mange kunder giver dig. En kunde skal som bekendt gerne være tilfreds og vende tilbage. Hertil kommer den brandingværdi, der er i synligheden på AdWords - også selv om annonceringen ikke fører til konverteringer. Det er derfor altid godt at prøve at holde regnskab på, hvor mange kunder, der henvendender sig via hhv. formular, mail og telefon. Siteworks har f.eks. også en chatfunktion på websitet, hvor alle kan henvende sig.

God arbejdslyst - og føl dig mere end velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til AdWords, konverteringer eller noget helt tredje.

Relaterede tags

Severin Hygum
af Severin Hygum Online marketing