Icon

Seneste blogindlæg

På vores blog finder du gratis guides, tips og råd til at vækste din forretning online.

Responsive design eller mobilsite: Hvad skal du vælge og hvorfor?

Mange ønsker blot en mobilvenligt platform, der giver en god oplevelse på smartphones og tablets. Men fagudtryk og myter forvirrer. Vi giver dig derfor her overblikket over to af de mest populære løsninger på muligheder og udfordringer med de mange forskellige enheder og skærmstørrelser.

Der er ingen tvivl om, at det er vigtigt at tænke de mange brugere på mobile enheder med i din online markedsføring. Afhængigt af branche ser vi typisk, at over halvdelen af danskerne surfer på mobile enheder – især smartphones og tablets. Det sætter store krav til din hjemmeside!

Google tilgodeser mobilvenligt design

Du har sikkert også hørt om, at Google for længst har advaret om dette. Websites der ikke tilgodeser mobile enheder bliver før eller siden straffet med lavere placeringer i søgeresultaterne. Hvorfor? Fordi Googles forretning er baseret på at vise de bedste og mest relevante resultater. Og det er altså de platforme der tager højde for, hvordan brugeroplevelsen er på forskellige enheder.

Her et eksempel med en mobilsøgning, hvor www.andersenleasing.dk  har en responsiv løsning, mens BilBasen gør brug af et mobilsite. Det lille ’m’ foran webadressen adskiller indholdet på mobilsitet fra deres normale website med flere funktioner.

Grib chancen

Du kan se den nye teknologi som en mulighed eller som en trussel. En mulighed, da dine konkurrenter måske ikke har taget skridtet endnu. Dermed har du mulighed for at få bedre placeringer og flere kunder. Truslen ligger selvfølgelig i, at du allerede skuffer brugerne og Google – mens konkurrenterne omvendt har fået tidssvarende hjemmesider, der giver mere trafik, bedre konvertering og brugeroplevelse.

"Responsive design er det skalérbare kompromis, der automatisk tilpasser sig skærmstørrelsen – så du kun behøver én løsning, der virker til alle enheder."

Forskellen på responsive design og mobilsite

Det store spørgsmål er så, om du skal vælge et responsivt design eller, om du bør gå med et dedikeret mobilsite. Den grundlæggende forskel er, at du med et mobilsite også bør have en desktop-version af websitet. Altså to løsninger. Det giver dobbelt administration af indholdet, og du risikerer at blive straffet for at have samme indhold liggende flere steder (duplicate content på fagsprog).

Den universelle løsning vinder oftest

Mobilsites er for dig, der ikke er bange for skulle opdatere indholdet flere steder. Eller hvis funktionerne på de forskellige enheder skal være helt forskellige. Responsive design er det skalérbare kompromis, der automatisk tilpasser sig skærmstørrelsen – så du kun behøver én løsning, der virker til alle enheder. Det har naturligvis store fordele.


Responsive design

Fordele

  • Billigere i indkøb: Du investerer kun i én løsning
  • Billigere og nemmere administration med én løsning
  • Tilpasser sig automatisk nye skærmstørrelser
  • Nemmere markedsføring
  • Lettere at undgå identisk indhold (duplicate content)
  • Fleksibel & skalerbar løsning

Ulemper

  • Ikke altid ligeså brugervenligt som et mobilsite

Mobilsite

Fordele

  • Dedikeret til mobile enheder
  • Kan være mere brugervenligt
  • Isoleret set billigere at udvikle
  • Oftest hurtigere & mere simpel

Ulemper

  • To investeringer og administrationer
  • Mindre effektivt ift. placeringer på Google
  • Flere tilpasninger til ny teknologi

Konklusion

Hvis du har behov for et meget komplekst desktop-website samt en ultra-simpel løsning til kun smartphones, så kan et dedikeret mobilsite være løsningen i kombination med et responsivt site. I de fleste tilfælde anbefaler vi dog at få udviklet et responsive website. Her får du løst flere behov fra brugerne i samme løsning – og letter dermed markedsføringen og administrationen. Har du allerede et website, der ikke er mobilvenligt, kan du overveje en om-implementering i responsive design.

Det er ikke unormalt, at over 50 % af brugerne er på enten tablets eller smartphones.

Relaterede tags

Severin Hygum
af Severin Hygum Online marketing