Icon

Seneste blogindlæg

På vores blog finder du gratis guides, tips og råd til at vækste din forretning online.

Undersøgelse: Links er helt afgørende for dine Google-placeringer

Vi har i en del år haft rigtig gode resultater med linkbuilding, der er en slags online PR. Som en vigtig del af SEO giver det ganske enkelt bedre placeringer på Google - og dermed mere trafik til websites. Nyt er det dog, at et af verdens mest anerkendte SEO-firmaer, MOZ, nu konkluderer, at linkbuilding er den vigtigste faktor for, hvordan websites rangeres af Google. Faktisk er både nr. 1 og 2 på listen linkbuilding. Læs også, hvor vi er forbeholden.

Har du brug for en kort intro til begrebet linkbuilding, kan du læse artiklen hvad er linkbuilding?

Undersøgelsen er lavet på baggrund af spørgeskemaer, som 150 profilerede søgemaskineeksperter har besvaret. Eksperterne skulle svare på, hvilke faktorer der havde størst positiv indvirkning på placeringer i 2015. Denne data blev af MOZ sammenholdt med en udførlig afdækning af, hvad der karakteriserede de bedst rangerede websites. Vi har samlet undersøgelsens 3 vigtigste faktorer, som vi dog har visse forbehold for (læs nedenfor). 

De 3 vigtigste faktorer for placeringer på Google:

1) Links fra forskellige domæner

Undersøgelsen viser, at links fra forskellige domæner (såkaldt domain level, f.eks. både www.siteworks.dk og www.trustpilot.dk) er den mest afgørende rank-faktor. Det er også vores erfaring, at links fra forskellige domæner er mere effektivt end links fra forskellige sider (f.eks. www.siteworks.dk og www.siteworks.dk/blog). Dette skyldes, at det er mere krævende at opnå links fra forskellige domæner frem for sider, da man som webmaster på et domæne blot ville kunne oprette en masse undersider med links.

2) Links fra forskellige sider

Mere overraskende er det, at links fra forskellige sider ifølge undersøgelsen har så stor betydning for placeringer. Som udgangspunkt er det lettere at oprette undersider med links, hvorimod links fra forskellige domæner er mere vanskeligt. Det er at sammenligne med at få en masse anbefalinger fra én kunde i forhold til, at mange forskellige kunder giver anbefalinger. Det sidste er naturligvis at foretrække.

3) Indhold og søgeord 

Ikke overraskende er indhold og de korrekte søgeord også med på listen over de vigtigste faktorer for Google-placeringer i 2015. Vi havde faktisk forventet, at det ville ligge endnu højere på listen. Men igen: Vi skal huske, at undersøgelsen ikke med 100 % sikkerhed repræsenterer de vigtigste faktorer. Groft sagt kan du ikke få gode placeringer med en side, hvis søgeordene ikke indgår på siden. Google har nemlig svært ved så at se, hvad siden indeholder. Du kan læse mere om, hvordan du skriver godt webindhold i artiklen 5 tips til bedre webtekster.

Hvad kan vi bruge det til?

For det første er SEO-undersøgelsen en ekstra bekræftelse af, at linkbuilding virker. Ved du ikke, hvordan dit website står i forhold til links, er det værd at lave en analyse eller få en ekspertvurdering af, hvordan du kan opnå bedre placeringer. Det er nemlig ikke sikkert, at linkbuilding er det bedste sted at starte. 

Når effekten af linkbuilding efterhånden er slået fast med 7-tommers søm, skal vi huske på, at der også er andre helt grundlæggende faktorer, der er vigtige at have i orden. Her tænker vi særligt på den mere tekniske SEO, som f.eks.:

  • Har websitet en logisk indholdsstruktur?
  • Loader siderne hurtigt?
  • Virker løsningen og indholdet på forskellige typer enheder?

Har du input eller spørgsmål, hører vi meget gerne fra dig.

Relaterede tags

Severin Hygum
af Severin Hygum Online marketing